Thursday, June 11, 2009

ေခါင္ေဆာင္ - အပိုင္း (၁၀)

အေတြးအေခၚသစ္၊ အယူအဆသစ္ေတြေၾကာင့္ ကမၻာႀကီး တိုးတက္မႈျဖစ္စဥ္ေပၚ ေရာက္လာ တာပါ။ ပင္အပ္တစ္ေခ်ာင္းကို Adam Smith ေခတ္က လူအုပ္စုခြဲၿပီး စနစ္တက် ထုတ္လုပ္မႈ နည္းစဥ္ ျပေပး လိုက္ေတာ့ Productive ျဖစ္လာပါတယ္။ အဲဒီေခတ္ကေန မ်က္ေမွာက္ ေခတ္ ေရာက္လာေတာ့ Productivity ဟာ သာမန္ ေတြး႐ိုးေတြးစဥ္ထဲက အပိုင္းအစ တစ္ခု ေလာက္သာ ျဖစ္သြားပါတယ္။ သည္ေန႔ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈဟာ ပိုၿပီး သိမ္ေမြ႔ နက္နဲလာ ပါတယ္။ ဒါေတြအားလံုးဟာ လူေတြရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးမႈ (Creativity) ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

အိုင္ဒီယာေခတ္မွာ Creative မျဖစ္လို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ စိတ္ကူးစိတ္သန္း ေကာင္းရမယ္။ တီထြင္ ႀကံဆမႈ ရွိရမယ္။ အႀကံေကာင္း ဉာဏ္ေကာင္းေတြရွိမွသာ ကိုယ့္ကုမၸဏီ၊ အဖြဲ႕အစည္း ဆက္လက္ ရွင္သန္ ႏိုင္မယ့္ေခတ္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ေနာက္လိုက္ေတြထက္ ေခါင္းေဆာင္ေတြက ပိုၿပီး Creative ျဖစ္ဖို႔ေကာင္းပါ တယ္။

ဖန္တီးမႈ လုပ္ငန္းစဥ္ အဆင့္ဆင့္

ဖန္တီးမႈ (Creative) မပါရင္ သည္ေန႔ ဘာမွလုပ္လို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ စိတ္ကူးစိတ္သန္း ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းတယ္၊ ဘယ္လို ဖန္တီးမႈ စြမ္းအား ရွိတယ္ဆိုတာ အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ အနာဂတ္ ျဖစ္လာပါၿပီ။ ဖန္တီးႏိုင္တယ္ဆိုတာ အဲဒီဖန္တီးႏိုင္မႈ အဆင့္ဆင့္ကို နားလည္ထား လို႔သာ ျဖစ္ပါတယ္။ Wallas (1926) က အဆင့္ ငါးဆင့္ရွိေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ခဲ့ပါတယ္။ ေဟာင္းေပမယ့္ မရိုးေသးတဲ့ အဆင့္ ငါးဆင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

  1. အဆင့္ (၁) မွာ အခြင့္အလမ္းကို ေတြ႕ရွိမႈ၊ ျပႆနာရဲ႕အေျဖကို ရွာေဖြႏိုင္မႈ
  2. အဆင့္ (၂) မွာ စိတ္ေရာကိုယ္ပါ လက္ခံႏွစ္ျမႇဳပ္ေဆာင္ရြက္ျခင္း
  3. အဆင့္ (၃) မွာ အေတြးသစ္၊ အျမင္သစ္ကို စတင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း
  4. အဆင့္ (၄) မွာ ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္း
  5. အဆင့္ (၅) မွာ ဆန္းစစ္သံုးသပ္ျခင္းနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ျခင္းတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဖန္တီးႏိုင္စြမ္းေသာ ေခါင္းေဆာင္

သာမန္ သမားရိုးက်ေခါင္းေဆာင္နဲ႔ Creative Leader မတူပါဘူး။ အထူးသျဖင့္ ကုိရီးယားစစ္ပြဲ ျပာပံုက ရုန္းထၿပီး သည္ေန႔ ကိုရီးယားႏိုင္ငံျဖစ္လာေအာင္ ဦးေဆာင္သူဟာ Creative မျဖစ္ဘဲ မရပါဘူး။ စင္ကာပူလည္း သည္လိုပါပဲ။ အခု ဗီယက္နမ္ေတာင္ ေနာက္ကလိုက္လာပါၿပီ။ Creative ျဖစ္တဲ့သူေတြ အားလံုးဟာ ဉာဏပိုင္းဆုိင္ရာ လႈံ႕ေဆာ္မႈေကာင္းၿပီး ဉာဏ အသံုးခ်မႈမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕သူေတြ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ “ပိုေနၿမဲက်ားေနၿမဲ” ၀ါဒကို စိန္ေခၚသူေတြ၊ သမား ရိုးက်ကို ေတာ္လွန္သူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ “တျခားေကာင္းတဲ့ နည္းလမ္း” ရွိမွာပဲဆိုၿပီး အၿမဲတမ္း မ်က္လံုးဖြင့္ထားသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာင္းလြယ္ျပင္ လြယ္ ရွိၾကသူေတြလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သြင္ျပင္လကၡဏာအရ ငါးအုပ္စု ေယဘုယ်ခြဲထားေပးပါတယ္။

  • Knowledge
  • Intellectual abilities
  • Personality
  • Passion for the work
  • Social habits and upbringing

အုပ္စုငါးခုခြဲထားေပမယ့္ Intellectual abilities နဲ႔ Knowledge အုပ္စု၀င္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ႏွာတစ္ဖ်ားသာတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ သည္ေန႔ေခတ္ႀကီးမွာ Creativity ဆိုတဲ့ တီထြင္ ဖန္တီးႏိုင္မႈကို ေနရာတကာတုိင္းမွာ အေတာ္အေလးေပးပါတယ္။ ကမၻာ့ CEO ေလာကမွာ အရင္ကဆို CEO တစ္ေယာက္ျဖစ္မယ့္လူရဲ႕ အတိတ္ကို ေလ့လာပါတယ္။ ဘယ္အဖြဲ႕အစည္းမွာ ဘယ္ေလာက္ ရွိသင့္ တယ္၊ အသက္နဲ႔ အေတြ႕အႀကံဳ ဘယ္ေလာက္ရွိသင့္တယ္၊ အက်ပ္အတည္း ေတြကို ဘယ္လို ေက်ာ္ ျဖတ္ဖူးတယ္ စသျဖင့္ေပါ့။

အခု တခ်ဳိ႕အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ အဲဒီအယူအဆေဟာင္းေတြကို ေမ့ပစ္ လိုက္ၿပီး CEO ျဖစ္မယ့္လူ Creativity ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာကို ေရွ႕တန္းတင္လာတတ္ၾကပါ ၿပီ။ အျပည့္အစံုေသာ အရည္အခ်င္း မဟုတ္ေပမယ့္ Creativity ကို အေရးႀကီးတဲ့ အရည္အခ်င္း တစ္ရပ္အေနနဲ႔ လက္ခံလာ ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွာၾကည့္ရင္ တရုတ္-အေမရိကန္ဟာ စစ္ေအး ကာလမွာ ရန္သူ ႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္ခဲ့ၾကေပမယ့္ အခု စစ္ေအးလြန္ေခတ္မွာ ယွဥ္ၿပိဳင္ဘက္ မိတ္ေဆြ ႏိုင္ငံလို ျဖစ္လာတာ Creativity ရဲ႕ အရည္အခ်င္းတစ္ခုလုိ႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။

ငယ္စဥ္က ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ထိပ္တန္းအေက်ာ္အေမာ္ ဒါရိုက္တာတစ္ဦးနဲ႔ ခင္မင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက သူ ဒါရိုက္တာ မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ပန္းခ်ီဆရာတစ္ဦးပါ။ အယူအဆ အေတြးအေခၚ ထူးျခားတာ သတိထားမိပါတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္မွာ ေအာ့ဖ္စက္အေသးေလး ႏွစ္လံုး-သံုးလံုးပဲ ရန္ကုန္မွာ ရွိပါေသး တယ္။ စကၠဴဆိုဒ္ႀကီး မ၀င္ပါဘူး။ ေၾကာ္ျငာႀကီးႀကီးလိုခ်င္ေတာ့ ပိတ္စေတြ ေပၚ ရိုက္တဲ့ ေဆးဆိုးပန္းရိုက္ နည္းကို ျပဳျပင္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စကၠဴေပၚ ရိုက္ခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ေလာက္ ကြဲသြားၿပီး အဲဒီလူက ရုပ္ရွင္ ဒါရိုက္တာဘ၀ ေရာက္သြားပါတယ္။ နာမည္ ဆန္းဆန္းမို႔ သူပဲလားလို႔ စိတ္ထဲထင္မိတာ ေနာက္ဆံုး သူ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီသူက ဒါရိုက္တာ “မီးပြား” ပါ။ Creative ျဖစ္တဲ့သူေတြက အေတြးအေခၚ ဆန္းသစ္တာမို႔ ေအာင္ျမင္ေလ့ ရွိၾကပါတယ္။ ေအာင္ျမင္မႈကို ဆက္ထိန္းႏိုင္ေအာင္ကေတာ့ တျခား အရည္အေသြးေတြ ထပ္ျဖည့္ရဦးမွာ ျဖစ္ပါ တယ္။

ေခါင္းေဆာင္မႈနဲ႔ ဆန္းသစ္ေသာ အေတြးအေခၚ

သည္ေန႔ Idea ေခတ္လို႔လည္း ေျပာၾကပါတယ္။ အရင္းတုန္းက CEO တစ္ေယာက္ျဖစ္ဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။ ဘယ္ကုမၸဏီေတြမွာ ဘယ္ႏွႏွစ္၊ ဘယ္ရာထူးမ်ဳိးနဲ႔ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးတယ္၊ ဘယ္လို အခက္အခဲမ်ဳိးကို ရင္ဆိုင္ခဲ့တယ္၊ ဘယ္လို အက်ပ္အတည္းမ်ဳိးကို ေျဖရွင္းခဲ့ရတယ္ ဆိုၿပီး သမိုင္းေၾကာင္းကို ေတာ္လွန္ရပါတယ္။ Organization ႀကီးေတြမွာ အသက္ ၅၀ ေက်ာ္ ၆၀ ေလာက္ မွ CEO ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထ ရွိၾကပါတယ္။ သည္ေန႔ေခတ္မွာေတာ့ လူငယ္ေတြ CEO ျဖစ္ႏိုင္ေန ၾကပါၿပီ။ ဘယ္လိုဆန္းသစ္တဲ့ အေတြးေခၚမ်ဳိး ရွိတယ္ဆိုရင္ကိုပဲ ကိစၥ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား ၿပီးတဲ့သေဘာ လက္ခံလာၾကပါတယ္။ ဆန္းသစ္တဲ့ အေတြးအေခၚနဲ႔ ထုတ္ကုန္သစ္ေတြ ထုတ္ႏိုင္မွ လက္ဦးမႈရၿပီး ေစ်းကြက္တင္ႏိုင္မွာမို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ Creative thinking က အေရးပါ လာပါတယ္။ ဆန္းသစ္ေတြးေခၚမႈက ဆက္စပ္၀န္းက်င္ (Environment) ကို ေလ့လာၿပီး အခြင့္အလမ္းကို ရွာေဖြ ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ Creativity၊ Invention၊ Discovery ေတြဟာ အိုင္ဒီယာ (Idea) ရဲ႕ အေျခခံ ေယဘုယ်သေဘာ (Concept) ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အေတြးအေခၚနဲ႔ ျပႆနာ ေျဖရွင္းမႈ

Creativity ဆိုတဲ့ ဖန္တီးမႈဟာ တီထြင္မႈ (Invention) ထက္ အဓိပၸာယ္ ပိုေလးနက္ပါတယ္။ အဖြဲ႕အစည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက သည္ေန႔ဖန္တီးရွင္ (Creative people) ေတြကို အေလးအနက္ ရွာေဖြေနၾကတဲ့ေခတ္ ျဖစ္လာပါတယ္။ အေတြးအေခၚသစ္၊ နည္းသစ္နဲ႔ ျပႆနာ ေျဖရွင္းမႈေတြကို လုပ္ကိုင္ႏိုင္သူေတြ ျဖစ္လို႔ပါ။ Proctor က ဘာမွတ္ခ်က္ေပးခဲ့သလဲဆိုရင္

“Creativity involves an ability to come up with new and different point of views on a subject. It involves breaking down and restructuring, our knowledge about the subject in order to give new insight, into its nature.”

ဆန္းသစ္ဖန္တီးႏိုင္မႈဟာ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို မတူညီတဲ့ ႐ႈေထာင့္က ၾကည့္ႏိုင္တယ္။ ပညာကိုလည္း ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၿပီး ျပဳျပင္ ျပင္ဆင္ကာ သဘာ၀ကို အျမင္သစ္နဲ႔ ၾကည့္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ကြန္ပ်ဴတာစေပၚေအာင္ စဥ္းစားခဲ့သူက Creative Thinking ျဖစ္ပါတယ္။ Bio-engineering နဲ႔ DNA ဆိုတဲ့ မ်ဳိးရိုးဗီဇ ရွာေဖြတာဟာလည္း Creative Thinking ျဖစ္ပါတယ္။ အေမရိကန္က Call-center ေတြကို အိႏိၵယမွာ စဖြင့္တာလည္း Creative Thinking ရဲ႕ ရလဒ္ ျဖစ္ပါ တယ္။

Abranham Meslow က “လူတိုင္းမွာ ဖန္တီးႏိုင္မႈအစြမ္း ရွိတယ္။ အနာဂတ္လည္း ရွိတယ္။ Creativity ဆိုတာ ပါရမီရွင္ေတြ အတြက္သာ သီးျခားျဖစ္ေပၚတာ မဟုတ္ဘူး။ တခ်ဳိ႔ သူေတြကေတာ့ အေတြးအေခၚ၊ အသိအျမင္ေတြ ရွိၾကေလရဲ႕။ ေဖာက္ထြက္ေတြးေခၚၾကတယ္။ သမားရိုးက်က လမ္းခြဲထြက္တယ္။ ပံုစံခြက္ထဲက အယူအဆေတြကို စိတ္မ၀င္စားေတာ့ဘူး။ ဒါကို Paradigm Shif (ပံုစံအေရြ႕) လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္” လုိ႔ ဆိုပါတယ္။

သည္ေနရာမွာ ဘာကို အဓိက မီးေမာင္းထိုးခ်င္သလဲဆိုရင္ Creative Thinking ဆိုတဲ့ ဖန္တီးမႈအေတြးအေခၚနဲ႔ Creative problem solving ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈကို ျပခ်င္တာပါ။ လ်င္ျမန္စြာ ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ကမၻာႀကီးမွာ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြ မ်ားလာပါတယ္။ တီဗီ၊ ေရခဲေသတၱာဟာ တစ္ခ်ိန္က လူကံုထံ အသံုးအေဆာင္ ျဖစ္ေပမယ့္ သည္ေန႔ သာမန္ အသံုးအေဆာင္ တစ္ခု ျဖစ္သြားပါၿပီ။ အဲဒီလုပ္ေဆာင္မႈလိုအပ္ခ်က္ေတြကိုပဲ ဘယ္လို၊ ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းတဲ့ နည္းစနစ္ေတြနဲ႔ အစားထိုးမလဲဆုိတာ Creative Thinking ကပဲ ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သည္ေန႔ တီဗီဟာ စကၠဴလိပ္ လိုလိပ္လို႔ရၿပီး နံရံမွာကပ္ၿပီး ၾကည့္ႏုိင္တဲ့ ေခတ္ေရာက္ဖို႔ နီးေနျပန္ပါၿပီ။ ေဆးတစ္လံုး ထိုးေပးလိုက္ရံုနဲ႔ ပ်က္စီးေနတဲ့ အသည္း တစ္ျခမ္းကို အလိုအေလ်ာက္ ျပန္ေကာင္းသြား ေစႏိုင္ေတာ့မွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ျပႆနာကို သမားရိုးက်ေျဖရွင္းတဲ့ေခတ္က ေနာက္က်န္သြားပါၿပီ။ Creative problem solving က အစားထိုးေနရာယူလာၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ Idea è Creative thinking è Creative problem solving ရဲ႕ ဆက္စပ္မႈကို ေျပာခ်င္တာပါ။ Insight ဆိုတဲ့ ထိုးေဖာက္ျမင္ႏိုင္ျခင္းဟာ ၿခံဳငံုျမင္ႏိုင္မႈ (Perspective) ရဲ႕ ႐ွဳေထာင့္တစ္ခုလို႔ လက္ခံထားၾကပါတယ္။ ပကတိကို မဆန္႔က်င္တဲ့ အျမင္တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသလို ထိုးထြင္း သိျမင္ႏိုင္မႈအတြက္ ပညာနဲ႔ အေတြ႕အႀကံဳ (Knowledge & Experiences) ေတြ ရွိမွ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ပညာ ကသာ အဓိက ျဖစ္ေစပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္မႈမွာ ပညာ လိုကို လိုအပ္ပါတယ္။ အေတြ႔အႀကံဳရွိၿပီး ပညာနည္းရင္ စကားသာေျပာတတ္ၿပီး မ်က္လံုးမျမင္တဲ့သူနဲ႔ တူပါတယ္။ ႏွစ္မ်ဳိးလံုး ျပည့္စံုပါမွ ေခါင္းေဆာင္စစ္ျဖစ္ ၿပီး မွန္ကန္တဲ့ဦးေဆာင္မႈကို ေပးႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဖန္တီးမႈႏွင့္ စီးပြားေရးေအာင္ျမင္ျခင္း

အစပိုင္းမွာ ကုမၸဏီ၊ အဖြဲ႔အစည္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက စီးပြားေရးေအာင္ျမင္မႈဟာ ဖန္တီးႏိုင္မႈ အေပၚ အမွီသဟဲျပဳတယ္ ဆိုတာကို ေစာဒကတက္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ Executives ေတြကိုလည္း “Creative thinking courses” ေတြကို တက္ခုိင္းခဲ့ပါတယ္။ သည္ေန႔ေခတ္ရဲ႕ စီးပြားေရး၀န္းက်င္၊ လူမႈေရး ၀န္းက်င္၊ ပညာေရး၀န္းက်င္က ေရွးကနဲ႔မတူေအာင္ကို ပိုၿပီး သိမ္ေမြ႕၊ ႐ႈပ္ေထြးလာပါတယ္။ သမားရိုးက် လုပ္ကိုင္၊ ေတြးေခၚရင္ သူမ်ားေနာက္ကို က်န္ခဲ့ ေတာ့မယ္ဆိုတာ သိလာပါတယ္။

ကမၻာေက်ာ္ စာေရး ဆရာႀကီး (Futurologist) Alvin Toffler က “Future shock ” ဆိုတဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ ေရးခဲ့ပါတယ္။ အုတ္ေအာ္ေသာင္းနင္း ျဖစ္ရတဲ့စာအုပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ “ကုမၸဏီ နဲ႔ အဖြဲ႕အစည္းေတြ အနာဂတ္ကို ဘယ္လို တံု႔ျပန္မလဲ၊ ေျဖရွင္းမယ့္နည္းလမ္း ဘာရွိသလဲ၊ ဒါေတြ အတြက္ ဖန္တီးမႈ၊ ေတြးေခၚႀကံဆမႈေတြ လိုအပ္ တယ္။ အိုင္ဒီယာအသစ္ေတြ ထုတ္ႏိုင္မလား၊ ျပႆနာရွင္းတဲ့ နည္းသစ္ေတြ ရွာေဖြႏိုင္မလား” လုိ႔ ေမးထား ပါတယ္။ ‘အဲဒါေတြကိုလုပ္ႏိုင္မွ တျခား ကုမၸဏီေတြထက္ ႏွာတစ္ဖ်ားသာၿပီး ရွင္သန္တိုးတက္ႏိုင္မယ္’ လို႔ ေရးသားထားပါတယ္။

ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ‘Proctor’ ရဲ႕ မွတ္ခ်က္က ေတာ္ေတာ္မွတ္သားစရာ ေကာင္းပါတယ္။

Followers